לוגו מיחא ירושליים אייקון

כיצד מזהים לקות שמיעה?

חוש השמיעה מתפתח אצל התינוק ברחם בשבוע ה- 16 להיריון, התינוק מפתח את יכולת השפה והדיבור מהדברים אותם הוא שומע, אם ילדך אינו יכול לשמוע קולות או להבדיל ביניהם, הרי שהדבר יוביל לקושי בהבנה, בדיבור ובתקשורת עם אחרים. לכן חשוב הגילוי וההתערבות המוקדמת. 

מהם הסימנים שמעלים חשש לקיום ליקוי שמיעה ודורשים בדיקה?

  1. התינוק אינו מתעורר למשמע רעשים חזקים בסביבתו.
  2. הוא אינו נבהל מרעשים חזקים או מרעשים פתאומיים.
  3. התינוק לא מראה תגובות המצופות על פי גילו לצלילים בסביבתו (קול ההורה, דלת נפתחת).
  4. אינו מחפש מפנה את ראשו לחיפוש מקור קול סביב גיל שישה חודשים.
  5. התינוק לא מרבה להשתמש בקולו, ומגוון קולות המלמול שלו אינו גדל בגיל עשרה חודשים.
  6. הוא אינו מנסה לחזור על צלילים שהוא שומע בגילאי 10-12 חודשים.
  7. התינוק לא מתחיל להראות הבנה של הוראות פשוטות בגילאי 12-15 חודשים (לדוגמה: תעשה שלום, איפה האור?).
  8. הוא אינו מפתח מילים ראשוניות סביב גילאי 12-15 חודשים.
  9. אוצר המילים שלו מצומצם בגילאי 16-18 חודשים.

 

ישנה אוכלוסיית ילדים החשופים יותר מאחרים ללקות בקשיי שמיעה:

  1. יש במשפחה בעיה של קשיי שמיעה.
  2.   קשיי נשימה בעת הלידה (אספקסיה)
  3.   ילד שחובר למכשיר הנשמה לתקופה ארוכה.
  4.   פגם באוזן החיצונית, בראש או בפנים.
  5.   משקל תינוק פחות מ- 1500 גרם.
  6.   ילד שלקה ב צהבת ביותר מ- 20 מלגרם/100 מ"ל, או שעבר החלפת דם.
  7.   לקה בדלקת קרום מוח נגיפית.
  8.   קיבל תרופה המרעילה את עצב השמיעה.
  9.   אם האם לקתה בתקופת ההריון ב- אדמת, טקסובלאזמוס,  שלבקת או CMV.
קבוצת גיל התנהגות מתאימה
0-3 חודשים
  • מפחד מהקולות הגבוהים
  • נרגע כשהוא שומע את קול אימו
3-6 חודשים
  • מזיז את הראש ומחפש את מקור הקולות
  • מגיב לקול אימו
  • מתחבר למשחקים המפיקים צלילים והרעשנים
7-10 חודשים
  • מגיב לשמו, צליל הטלפון, קולות אנשים וקולות חלשים
  • מבין את המשמעות של "לא", "אמא", "שלום" ומלים אחרות מוכרות
  • מפנה ראש ומחפש את הצלילים המוכרים אפילו אם לא ראה מה קרה
11-15 חודשים
  • מצביע על חפצים ואנשים מוכרים כאשר הוא מתבקש לעשות כן
  • מחקה קולות ומילים פשוטות (בדרך כלל המבטא אינו מובן)
  • מבין כמה מלים לאור תגובות מתאימות (איפה האוטו).
15-18 חודשים
  • מכיר דברים לאור תגובה לשאלות (איפה עין)
  • מבצע פקודות מילוליות פשוטות (תביא דב)
  • משתמש במספר מילים בצורת היחיד אשר יש להן משמעות ברורה אך המבטא לא מושלם וברור
שנתיים
  • מבין שאלות ועונה כן/לא (רוצה מיץ?)
  • משתמש (מדבר) במילים מוכרות מסביבתו היומיומית
  • מגלה התעניינות כשקוראים בשבילו ומצביע על תמונה כשהוא מתבקש
  • נראה שמח כשהוא שומע רדיו/טלוויזיה
  • אומר מונחים (משפט קצר משתי מלים), על אף שאינם שלמים ואינם נכונים מבחינה דקדוקית (אין מיץ/נגמר מיץ)
  • ממלא פקודות מילוליות פשוטות מבלי לסמוך על רמזים חזותיים מצד המדבר
שנתיים וחצי
  • שומע מוסיקה, ומשמיע לחן של שירים פשוטים
  • אוצר המילים אצלו מכיל כ- 270 מילים
  • מגיב לקולות המוכרים ומודיע לאחרים אודותיהם, כגון צלצול הטלפון או צופר המכונית.
3 שנים
  • מבין ומשתמש בפעלים פשוטים, גופים ותארים (הלך, רץ, אני, הוא, גדול)
  • מבין ומשתמש בפעלים פשוטים, גופים ותארים (הלך, רץ, אני, הוא, גדול)
  • מזהה מקור הקולות באופן מיידי
  • משתמש בדרך כלל במשפטים שלמים
  • אוצר המילים אצלו מכיל כ- 1000 מילים
4 שנים
  • מתאר חוויות שקרו לאחרונה
  • ממלא פקודות מורכבות משתי מילים (לבש חולצה, תביא תיק)
5 שנים
  • המבטא שלו נהיה יותר ברור ומובן, למרות שהוא עדיין מתקשה לבטא חלק מהצלילים כגון האות ר'
  • הדיבור נהיה מובן גם לאחרים מחוץ למשפחה, כגון השכנים והמורה
  • הילד משוחח על אחרים, על אף שאוצר המילים אצלו קטן משלהם
  • משתמש בגופים בצורה נכונה ובלי טעויות

אם אתם חושדים כי ילדכם סובל מקשיי שמיעה, יש לפנות מיד לרופא ילדים לצורך הפנייתו לביצוע בדיקת שמיעה.

שליחה באמצעות ווטסאפ
דילוג לתוכן