מכשיר שמיעה (הגברה)

תפקיד של מכשיר שמיעה הינו להגביר את עוצמה הצליל, שחסרה באופן טבעי, כדי לדאוג שהמוח מקבל את הגירוי המתאים כדי לאפשר לו להתפתח בצורה תקינה ולא לגרום לאיחור התפתחותי.

מכשיר השמיעה מגביר את כל הצלילים באופן שווה – את צלילי הדיבור ואת צלילי הסביבה.

קיימים סוגים של מכשירי שמיעה בעלי אופיוני הגברה שונים שמאפשר פתרון לכל סוגי הלקויי שמיעה.  לכן הכי חשוב להתאים לכל אחד את המכשיר שמיעה שמתאימה לו. 

מכשירי השמיעה נבדלים זה מזה מבחינת העיצוב והתפקוד שלהם, בגודל שלהם ובמיקום שלהם.

התאמת מכשירי שמיעה לתינוק מיד עם הגילוי, גם אם הליקוי קל, חשובה כדי לשמור על התפתחות תקינה וחשיפה לכל צלילי הסביבה.  חשוב לקבל טיפול של קלינאית תקשורת לשפה כדי לקבל אינדיקציה עם התפקוד עם המכשיר מספיק טובה.

המכשיר הנפוץ ביותר אצל הילדים הינו המכשיר מאחורי האוזן

 המכשיר בנוי ממספר חלקים:

  • מיקרופון – תפקידו לקלוט את הצלילים. הוא הופך את האנרגיה האקוסטית של צלילי הסביבה והדבור לאנרגיה חשמלית.
  • מגבר – תפקידו להגביר את עוצמת הצליל המגיע מהמיקרופון. המגבר ממוקם בתוך המכשיר ומופעל על ידי סוללה.
  • רסיבר – תפקידו לשנות בחזרה את האנרגיה החשמלית המגיעה מהמגבר לאנרגיה אקוסטית.
  • בחלקו התחתון של מכשיר יש את בית הסוללה לשם מכניסים את הסוללות יש להחליפן בערך אחת לשבוע אם משתמשים באופן עקבי ורצוף. היום יש גם אופציה למכשירים נטענים.
  • אוזניה – המכשיר מחובר לאוזן באמצעות צינורית המחוברת לאוזנייה.
  • האוזנייה מותאמת למבנה האוזן של הילד ותפקידה להעביר את הצלילים המוגברים על ידי המכשיר לאוזן כמה שיותר קרוב לעור התוף ולמנוע בריחה של צלילים החוצה. את האוזנייה יש לחדש מדי מספר חודשים כיוון שהאוזן גדלה והאוזנייה חייבת להיות מותאמת בדיוק לתוך האוזן.
 

איך המכשיר עוזר לילדך לשמוע?

צלילי הסביבה והדבור ברובם מופקים ונקלטים ברמה של60dB .
ילד שסף השמיעה שלו נמוך מזה לא יקלוט צלילים ודבור. 

בעזרת המכשיר מגבירים את הצלילים כך שהילד יוכל לקלוט אותם.

יחד עם זאת, יש חשיבות רבה שרק קלינאית עם ניסיון עם התאמת מכישרי שמיעה לגיל הרך מכוונת את המכשיר. חשיבות בפקידה כדי שלא יגרם נזק לאוזן וכמובן כי התינוק לא יכול להביע איך הוא מרגיש.

יש חשיבות רבה שיהיה רצף של שימוש כדי שהשמיעה יהפוך לטבעי ושהמוח יקבל גירוי תמידי.

מכשיר FM

שיטת הגברה זו נועדה לשפר את תפיסת הדבור של הילדים בסביבתם. הנחה היא שהיכולת לתפוס את צלילי הדבור מושפעת גם מהתנאים הסביבתיים בהם מתנהלת התקשורת.

  • המרחק בין המאזין לדובר– ככל שהמרחק יהיה גדול יותר כך תהייה ירידה בעוצמת הדיבור המגיעה לילד לק”ש והילד יתקשה לקלוט את קולו של הדובר.
  • מידת ההדהוד – הדהוד נוצר מהחזרה של צלילים ממשטחים שונים בחדר כמו קירות ורהיטים. הוא יוצר מצב בו צלילים חזקים וממושכים (תנועות) אינם מאפשרים לשמוע צלילים חלשים וקצרים (עיצורים)
  • עוצמת רעש הרקע – רעש רקע קיים באופן טבעי. רעש מכוניות, רעש ש למכשירי חשמל או של ילדים משחקים. אנשים שומעים מצליחים להבין דבור על רקע רעש חזק ואילו לק”ש מתקשים בזה מאד .הם זקוקים לתנאי שמיעה טובים יותר-על עצמת הדבור להיות גדולה מעוצמת רעש הרקע .יש ליצור מצב מתאים של Signal To Noise Ratio (היחס בין צליל המטרה ורעש הסביבה).

מאחר ומכשירי השמיעה רגילים מגבירים את רעשי הסביבה כמו את צלילי המטרה,הם אינם נותנים פתרון לקושי הזה.

מכשיר ה FM מכיל שני מרכיבים עיקריים-משדר ומקלט, ופועל על פי עקרון של גלי רדיו. הדובר נושא על גופו את המשדר והילד המאזין מרכיב על גופו את המקלט. במכשיר רגיל המיקרופון הקולט את צלילי הסביבה נמצא על אוזנו של הילד כחלק מהמכשיר עצמו, ולכן העצמה שנקלטת על ידי המאזין תלויה במרחקו מהדובר,ברעשי הרקע ובהדהוד.

 

במכשיר FM ,מאחר והמשדר נישא על גוף הדובר, הוא שומר על מרחק קבוע מהמיקרופון -למעשה מאזנו של המאזין, ובכך שומר על עוצמה קבועה של דבור. הדבור מועבר למשדר של הילד שנמצא על אוזנו באמצעות גלי FM. הילד יכול לשמוע אדם משוחח איתו גם כאשר המרחק בינו ובין הדובר גדול. התנאי הוא ששני החלקים יהיו מכוונים לאותו התדר. מכשיר כזה מיועד לילדים כבדי השמיעה או חרשים המנצלים את שרידי השמיעה שלהם היטב, ונמצאים במסגרת רגילה בקבוצה של ילדים שומעים, וכשהם צריכים ללמוד מתוך מליאה גדולה (אוניברסיטה) כשיש מרחק רב בין הדבור למאזין.

 

עם התקדמות הטכנולוגיה ישנה התקדמות גם בתחום , והיום ישנן מערכות FM אישיות וכיתתיות בהם יש אפשרויות שונות כמו זו שהתדר מתכוונן בעצמו.

שליחה באמצעות ווטסאפ
דילוג לתוכן