קבוצת גיל |
התנהגות מתאימה |
0-3 חודשים |
- מפחד מהקולות הגבוהים
- נרגע כשהוא שומע את קול אימו
|
3-6 חודשים |
- מזיז את הראש ומחפש את מקור הקולות
- מגיב לקול אימו
- מתחבר למשחקים המפיקים צלילים והרעשנים
|
7-10 חודשים |
- מגיב לשמו, צליל הטלפון, קולות אנשים וקולות חלשים
- מבין את המשמעות של "לא", "אמא", "שלום" ומלים אחרות מוכרות
- מפנה ראש ומחפש את הצלילים המוכרים אפילו אם לא ראה מה קרה
|
11-15 חודשים |
- מצביע על חפצים ואנשים מוכרים כאשר הוא מתבקש לעשות כן
- מחקה קולות ומילים פשוטות (בדרך כלל המבטא אינו מובן)
- מבין כמה מלים לאור תגובות מתאימות (איפה האוטו).
|
15-18 חודשים |
- מכיר דברים לאור תגובה לשאלות (איפה עין)
- מבצע פקודות מילוליות פשוטות (תביא דב)
- משתמש במספר מילים בצורת היחיד אשר יש להן משמעות ברורה אך המבטא לא מושלם וברור
|
שנתיים |
- מבין שאלות ועונה כן/לא (רוצה מיץ?)
- משתמש (מדבר) במילים מוכרות מסביבתו היומיומית
- מגלה התעניינות כשקוראים בשבילו ומצביע על תמונה כשהוא מתבקש
- נראה שמח כשהוא שומע רדיו/טלוויזיה
- אומר מונחים (משפט קצר משתי מלים), על אף שאינם שלמים ואינם נכונים מבחינה דקדוקית (אין מיץ/נגמר מיץ)
- ממלא פקודות מילוליות פשוטות מבלי לסמוך על רמזים חזותיים מצד המדבר
|
שנתיים וחצי |
- שומע מוסיקה, ומשמיע לחן של שירים פשוטים
- אוצר המילים אצלו מכיל כ- 270 מילים
- מגיב לקולות המוכרים ומודיע לאחרים אודותיהם, כגון צלצול הטלפון או צופר המכונית.
|
3 שנים |
- מבין ומשתמש בפעלים פשוטים, גופים ותארים (הלך, רץ, אני, הוא, גדול)
-
- מבין ומשתמש בפעלים פשוטים, גופים ותארים (הלך, רץ, אני, הוא, גדול)
- מזהה מקור הקולות באופן מיידי
- משתמש בדרך כלל במשפטים שלמים
- אוצר המילים אצלו מכיל כ- 1000 מילים
|
4 שנים |
- מתאר חוויות שקרו לאחרונה
- ממלא פקודות מורכבות משתי מילים (לבש חולצה, תביא תיק)
|
5 שנים |
- המבטא שלו נהיה יותר ברור ומובן, למרות שהוא עדיין מתקשה לבטא חלק מהצלילים כגון האות ר'
- הדיבור נהיה מובן גם לאחרים מחוץ למשפחה, כגון השכנים והמורה
- הילד משוחח על אחרים, על אף שאוצר המילים אצלו קטן משלהם
- משתמש בגופים בצורה נכונה ובלי טעויות
|