עלון השמיעה להורים
- האם ידעת כי חוש השמיעה מתפתח אצל התינוק ברחם בשבוע ה- 16 להיריון, זאת אומרת שהתינוק שומע בתוך הרחם של אמו, וכי התינוקות שומעים מרגע הלידה. תינוקך חייב ללמוד מהר לזהות ולהגיב לקולך, הרי שהתינוק מפתח את יכולת השפה והדיבור מהדברים אותם הוא שומע, אם ילדך אינו יכול לשמוע קולות או להבדיל ביניהם, הרי שהדבר יוביל לקושי בהבנה, בדיבור ובתקשורת עם אחרים.
- אם לא מגלים את אובדן השמיעה בזמן:
– הדבר יכול להשפיע באופן חמור ביותר על התפתחות השפה והדיבור אצל תינוקך
– הדבר עלול לגרום לקשיי לימוד, ולכן הילד עם קשיי השמיעה ייראה איטי או שסובל מבעיות הבנה.
– כל האמור לעיל מוביל לבעיות נפשיות וחברתיות: הסתגרות, אלימות ואי מעורבות חברתית.
- אין הילדים מסוגלים להגיד לנו כי אינם שומעים, על ההורים לשים לב לילדיהם. אין לקשיי השמיעה סימנים חיצוניים, לרוב, אצל הילד.
אם את חושדת כי ילדך סובל מקשיי שמיעה, יש לפנות מיד לרופא ילדים לצורך הפנייתו לביצוע בדיקת שמיעה.
- ניתן לבצע בדיקות שמיעה שונות לכל הילדים, ואין ילד, יהא גילו אשר יהא, שאין אפשרות לבצע בדיקת שמיעה אצלו, או שלא ניתן להגיש לו עזרה במידה ונתגלו אצלו קשיי שמיעה.
- הורים שימו לב מחיאת כפיים או הפקת צליל גבוה מאחורי גבו של הילד, איננה בדיקה מדויקת לגילוי אם הילד סובל מקשיי שמיעה או לא.
- ישנה אוכלוסיית ילדים החשופים יותר מאחרים ללקות בקשיי שמיעה, אם ילדך נחשב על קבוצה זו, יש להפנות אותו לביצוע בדיקת שמיעה לאלתר וללא דיחוי:
1. יש במשפחה בעיה של קשיי שמיעה.
2. קשיי נשימה בעת הלידה (אספקסיה)
3. ילד שחובר למכשיר הנשמה לתקופה ארוכה.
4. פגם באוזן החיצונית, בראש או בפנים.
5. משקל תינוק פחות מ- 1500 גרם.
6. ילד שלקה ב צהבת ביותר מ- 20 מלגרם/100 מ"ל, או שעבר החלפת דם.
7. לקה בדלקת קרום מוח נגיפית.
8. קיבל תרופה המרעילה את עצב השמיעה.
9. אם האם לקתה בתקופת ההריון ב- אדמת, טקסובלאזמוס, שלבקת או CMV.
10. הימצאות גן אשר מאופיין באובדן חוש השמיעה בעצב.
התפתחות ההתנהגות התקשורתית-שמיעתית אצל הילד במשך חייו (מלידה עד 5 שנים)
קבוצת גיל |
ההתנהגות המתאימה |
0-3 חודשים |
* מפחד מהקולות הגבוהים* נרגע כשהוא שומע את קול אימו |
3-6 חודשים |
* מזיז את הראש ומחפש את מקור הקולות* מגיב לקול אימו* מתחבר למשחקים המפיקים צלילים והרעשנים. |
7-10 חודשים |
* מגיב לשמו, צליל הטלפון, קולות אנשים וקולות חלשים* מבין את המשמעות של "לא", "אמא", "שלום" ומלים אחרות מוכרות.* מפנה ראש ומחפש את הצלילים המוכרים אפילו אם לא ראה מה קרה. |
11-15 חודשים |
* מצביע על חפצים ואנשים מוכרים כאשר הוא מתבקש לעשות כן.* מחקה קולות ומילים פשוטות (בדרך כלל המבטא אינו מובן).* מבין כמה מלים לאור תגובות מתאימות (איפה האוטו). |
15-18 חודשים |
* מכיר דברים לאור תגובה לשאלות (איפה עין).* מבצע פקודות מילוליות פשוטות (תביא דב)* משתמש במספר מילים בצורת היחיד אשר יש להן משמעות ברורה אך המבטא לא מושלם וברור |
שנתיים |
* מבין שאלות ועונה כן/לא (רוצה מיץ?)* משתמש (מדבר) במילים מוכרות מסביבתו היומיומית.* מגלה התעניינות כשקוראים בשבילו ומצביע על תמונה כשהוא מתבקש.
* נראה שמח כשהוא שומע רדיו/טלוויזיה.
* אומר מונחים (משפט קצר משתי מלים), על אף שאינם שלמים ואינם נכונים מבחינה דקדוקית (אין מיץ/נגמר מיץ)
* ממלא פקודות מילוליות פשוטות מבלי לסמוך על רמזים חזותיים מצד המדבר. |
שנתיים וחצי |
* שומע מוסיקה, ומשמיע לחן של שירים פשוטים.* אוצר המילים אצלו מכיל כ- 270 מילים* מגיב לקולות המוכרים ומודיע לאחרים אודותיהם, כגון צלצול הטלפון או צופר המכונית. |
3 שנים |
* מבין ומשתמש בפעלים פשוטים, גופים ותארים (הלך, רץ, אני, הוא, גדול).* מזהה מקור הקולות באופן מיידי.* משתמש בדרך כלל במשפטים שלמים.
* אוצר המילים אצלו מכיל כ- 1000 מילים. |
4 שנים |
* מתאר חוויות שקרו לאחרונה.* ממלא פקודות מורכבות משתי מילים (לבש חולצה, תביא תיק) |
5 שנים |
* המבטא שלו נהיה יותר ברור ומובן, למרות שהוא עדיין מתקשה לבטא חלק מהצלילים כגון האות ר'.* הדיבור נהיה מובן גם לאחרים מחוץ למשפחה, כגון השכנים והמורה.* הילד משוחח על אחרים, על אף שאוצר המילים אצלו קטן משלהם.
* משתמש בגופים בצורה נכונה ובלי טעויות. |
אם ילדך לא הראה סימנים התפתחותיים בהתאם לקבוצת הגיל, אל תחכו ופנו מיד לרופא הילדים, טיפת חלב או התייעצו עם מרפאת השמיעה והדיבור באיזור מגוריכם.
אל תזניחו את העניין עד שתקבלו תשובה לכל שאלותיכם
אם ישנן שאלות או חששות בנוגע לעניין השמיעה אצל הבן/הבת שלכם, ניתן לפנות לעמותת מיחא לשיקום ילדים חרשים ולקויי שמיעה בירושלים
טלפון 6247652-02 או 6232021-02
- על ההורים לעקוב אחר התפתחות השפה והדיבור אצל ילדיהם לאחר הגיל הרך, ז"א בגיל בית ספר, כי ניתן לאבחן קושי או אובדן שמיעה אצל הילדים במהלך תקופה זו.
שימו לב לילד/ה שלכם אם הוא/היא:
- מבקש/ת לחזור על משפטים שנאמרו בשנית.
- עונה על שאלות באופן שאינו תואם את תוכן השאלה.
- מבקש/ת להגביר את הקול בטלוויזיה.
- אינו/ה מקשיב/ה בבית או בבית הספר, אינו/ה מגיב/ה כאשר קוראים לו/לה.
- מדבר/ת בקול רם.
- סובל/ת מדלקת באוזניים בתכיפות.
- רמת השפה אצל ילדכם/ילדתכם פחותה מזו של בני גילו/ה.
אם שמתם לב לאחד מהדברים הנ"ל אצל ילדכם/ילדתכם, יש להפנות אותו/ה בדחיפות לבדיקת שמיעה שתבוצע בידי קלינאית תקשורת מנוסה, ומומחה בילדים.
אתם מוזמנים לפנות אלינו לכל שאלה או על מנת לקבוע תור לבדיקת שמיעה. אנחנו כאן!
|