התפתחות שפה תקינה אצל ילדים

התפתחות ההתנהגות התקשורתית-שמיעתית אצל הילד במשך חייו (מלידה עד 5 שנים)

 

אם ילדך לא הראה סימנים התפתחותיים בהתאם לקבוצת הגיל, אל תחכו ופנו מייד לרופא הילדים, טיפת חלב או התייעצו עם מרפאת השמיעה והדיבור באיזור מגוריכם.
אל תזניחו את העניין עד שתקבלו תשובה לכל שאלותיכם

 

אם ישנן שאלות או חששות בנוגע לעניין השמיעה אצל הבן/הבת שלכם, ניתן לפנות למיח"א ירושלים,
טלפון 02-62476520 או 02-6232021

 

 

קבוצת גיל ההתנהגות המתאימה
0-3 חודשים
  • מפחד מהקולות הגבוהים
  • נרגע כשהוא שומע את קול אימו
3-6 חודשים
  • מזיז את הראש ומחפש את מקור הקולות
  • מגיב לקול אימו
  • מתחבר למשחקים המפיקים צלילים והרעשנים.
7-10 חודשים
  • מגיב לשמו, צליל הטלפון, קולות אנשים וקולות חלשים
  • מבין את המשמעות של "לא", "אמא", "שלום" ומלים אחרות מוכרות.
  • מפנה ראש ומחפש את הצלילים המוכרים אפילו אם לא ראה מה קרה.
11-15 חודשים
  • מצביע על חפצים ואנשים מוכרים כאשר הוא מתבקש לעשות כן.
  • מחקה קולות ומילים פשוטות (בדרך כלל המבטא אינו מובן).
  • מבין כמה מלים לאור תגובות מתאימות (איפה האוטו).
15-18 חודשים
  • מכיר דברים לאור תגובה לשאלות (איפה עין).
  • מבצע פקודות מילוליות פשוטות (תביא דב)
  • משתמש במספר מילים בצורת היחיד אשר יש להן משמעות ברורה אך המבטא לא מושלם וברור
שנתיים
  • מבין שאלות ועונה כן/לא (רוצה מיץ?)
  • משתמש (מדבר) במילים מוכרות מסביבתו היומיומית.
  • מגלה התעניינות כשקוראים בשבילו ומצביע על תמונה כשהוא מתבקש.
  • נראה שמח כשהוא שומע רדיו/טלוויזיה.
  • אומר מונחים (משפט קצר משתי מלים), על אף שאינם שלמים ואינם נכונים מבחינה דקדוקית (אין מיץ/נגמר מיץ)
  • ממלא פקודות מילוליות פשוטות מבלי לסמוך על רמזים חזותיים מצד המדבר.
שנתיים וחצי
  • שומע מוסיקה, ומשמיע לחן של שירים פשוטים.
  • אוצר המילים אצלו מכיל כ- 270 מילים
  • מגיב לקולות המוכרים ומודיע לאחרים אודותיהם, כגון צלצול הטלפון או צופר המכונית.
3 שנים
  •  מבין ומשתמש בפעלים פשוטים, גופים ותארים (הלך, רץ, אני, הוא, גדול).
  • מזהה מקור הקולות באופן מיידי.
  • משתמש בדרך כלל במשפטים שלמים.
  • אוצר המילים אצלו מכיל כ- 1000 מילים.
4 שנים
  • מתאר חוויות שקרו לאחרונה.
  • ממלא פקודות מורכבות משתי מילים (לבש חולצה, תביא תיק)
5 שנים
  • המבטא שלו נהיה יותר ברור ומובן, למרות שהוא עדיין מתקשה לבטא חלק מהצלילים כגון האות ר'.
  • הדיבור נהיה מובן גם לאחרים מחוץ למשפחה, כגון השכנים והמורה.
  • הילד משוחח על אחרים, על אף שאוצר המילים אצלו קטן משלהם.
  • משתמש בגופים בצורה נכונה ובלי טעויות.